Hema is voor 1,1 miljard euro in handen gekomen van de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital, onder meer de eigenaar van lingerieketen La Senza. Wat moet Lion Capital met Hema?
Lion Capital? Voor velen zegt de naam van de nieuwe eigenaar van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam (Hema) weinig. Toch is het bedrijf geen onbekende in Nederland.
Wie wel eens een noedelsgerecht heeft gegeten bij de restaurantketen Wagamama (in Amsterdam of Groningen) of de frisdranken Orangina en Schweppes in de koelkast heeft staan, doet ook zaken met de investeringsmaatschappij uit Londen.
Sinds haar oprichting in 2004 investeert ze in diverse bedrijven die consumentenproducten op de markt zetten. Naast Wagamama en Orangina gaat het om namen als Jimmy Choo (schoenen) en La Senza (lingerie). Ook was Lion Capital vorig jaar in de race voor de diepvriestak van Unilever, waar de bekende merknaam Iglo onder viel. Concurrent Permira ging er toen met de buit vandoor.
Veel durfkapitalisten behalen hun rendementen door te snijden en te knippen in
hun aanwinst. Ze hebben daardoor een slechte naam gekregen. Vakbond CNV was
er daarom als de kippen bij om zorgen uit te spreken over de nieuwe eigenaar
van Hema. Helemaal ongelijk hebben de sceptici niet. Denk bijvoorbeeld aan
de voormalige chipdivisie van Philips. Daar wordt onder de nieuwe eigenaren,
een groep investeerders, momenteel fors gereorganiseerd. Bij Hema is dat
amper mogelijk. De winstgevendheid van de onderneming is de afgelopen jaren
al geoptimaliseerd onder het bewind van Maxeda.
De warenhuisketen is populairder dan ooit, van jong tot oud, van arm
tot rijk. Dit is ook de reden dat Maxeda de hoofdprijs kon vragen. Volgens
zakenkrant Het Financieele Dagblad betaalt Lion Capital inclusief schulden
1,1 miljard tot 1,2 miljard euro.
Ter vergelijking: de groep investeerders achter Maxeda kocht drie jaar geleden geheel Vendex KBB voor 2,4 miljard
euro. Dat blijkt nu een koopje te zijn. Er werd volgens de krant al voor meer dan 1,5 miljard euro aan vastgoed verkocht. Het detailhandelsconcern kan ook nog munt slaan uit een trits ketens, zoals De Bijenkorf, Hunkemöller en Praxis.
Wat moet Lion Capital dan nog met Hema? De keten op internet laten groeien.
Maxeda liet zich onlangs ontvallen dat maar een procent van de concernomzet
online wordt behaald. Hema was daarbij nog een positieve uitschieter,
bijvoorbeeld door zijn fotoservice via het internet. Bij een andere loot van
Lion Capital, lingerieketen La Senza, is echter e-commerce veel meer
ontwikkeld.
De mogelijkheden liggen ook in het buitenland. Hema groeide daar niet
veel omdat andere onderdelen van Maxeda, zoals het kwakkelende V&D, ook
veel aandacht nodig hadden. In Nederland telt Hema meer dan driehonderd
vestigingen. Daar steekt het buitenland schril bij af. België heeft er 54,
in Duitsland is Hema nog maar op vijf locaties aanwezig en niet eens in de
grootste steden.
Hema-directeur Ronald van Zetten zei in maart dit jaar dat zijn keten klaar
staat voor buitenlandse expansie. Als voorbeeld kan Jimmy Choo dienen. Deze
boetiekketen van exclusieve schoenen boekte onder de hoede van Lion Capital
een forse omzetgroei door in drie jaar tijd het aantal winkels bijna te
verdrievoudigen. In februari verkocht de investeringsmaatschappij de tent.
Met een rendement dat de oprichters tevreden stemde. Eenzelfde recept is
voor Hema denkbaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl